דבר המנכ"ל

נתיבי איילון, אחראית על האזורים העירוניים והמטרופולינים בארץ, בדגש על תחבורה ציבורית.
החברה מתמקדת בפיתוח, הקמה וניהול תשתיות תחבורה מתקדמות, חכמות וחדשניות במרחב
העירוני והמטרופוליני בכל רחבי ישראל, במטרה לייצר חלופות אמתיות ויעילות לשימוש לרכב הפרטי.

על פי תחזיות מומחים, בעשור הקרוב צפויה אוכלוסיית ישראל לחצות את רף 10 מיליון התושבים.

בעוד 30 שנה יחיו בישראל יותר מ 15- מיליון בני אדם, כאשר מרביתם מתגוררים, עובדים ומנהלים את חייהם ביישובים עירוניים.

במבט לעתיד הצופה עירוניות מוגברת וצפיפות הולכת וגוברת, עולה צורך ברור בפיתוח פתרונות תחבורה אפקטיביים וברי קיימא למדינת ישראל אשר יאפשרו תנועה רציפה בדרכים, יתרמו לצמצום פערים חברתיים וינגישו את הזכות לניידות לכלל התושבים; כל זאת, באמצעות תכנון ארוך טווח ויישום חשיבה יצירתית, חדשנית ופורצת דרך.

בתחילת שנת 2017 , הציבה הממשלה יעד שאפתני עבורנו: לבנות מחדש את חברת נתיבי איילון כחברה המתמחה בתכנון, ניהול וביצוע פרויקטים תחבורתיים במרחב העירוני מטרופוליני, בכל רחבי הארץ, ולמצבה כחברה המובילה תהליכי ייזום פיתוח והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בפרויקטים תחבורתיים בישראל.

מזה שלוש שנים, החברה מצויה בצמיחה מואצת ופעילויותיה כוללות ניהול וביצוע של מאות פרויקטים בשנה, בהיקף כספי של למעלה ממיליארד ₪ בכל רחבי הארץ. אנו גאים להוביל את תחום התחבורה החכמה בישראל, בזכות ערכינו ובזכות החתירה למצוינות של עובדי החברה ומנהליה.

במהלך שנת 2020 , פקד את ישראל ואת העולם כולו משבר בריאותי עקב התפרצות נגיף הקורונה שגרר אחריו משבר כלכלי-חברתי חריף. משבר זה הוביל לחוסר ודאות רב בכל הקשור להשפעתו על כלכלת העולם ועל פעילותן של חברות וארגונים רבים. על אף שמוקדם לאמוד את השלכות המשבר ואת נזקיו, הרי שכבר כעת אנו עדים לרלוונטיות שלו לליבה העסקית שלנו ולאתגרים לצד ההזדמנויות שהוא מזמן.

בימי הקורונה, הציבור נמנע משימוש בתחבורה ציבורית בשל החשש מהידבקות בנגיף, ומנגד הואצו שינויי התנהגות ושונו תפיסות יסוד רבות באשר לאפשרויות העבודה מרחוק והצורך בנסיעה יומיומית למקום העבודה לצד עבודה מואצת על פרויקטי התשתית שישנו את המפה התחבורתית של מדינת ישראל.

בשנת 2021 אנו ממקדים את מאמצינו בחמישה כיווני פעולה עיקריים:

א. עיצוב אסטרטגי ארוך טווח של נתיבי איילון וגיבוש תוכנית עבודה חמש-שנתית, לצד הרחבת פעילות החברה לדרום וצפון הארץ.

ב. פיתוח יכולת החברה לניהול תנועה וחיזוק השפעתה בתחום, לרבות גיבוש תפיסת הפעלה והקמה של חדרי ניהול תנועה מטרופולינים.

ג. קידום החברה כמובילת תהליכי פיתוח, יישום והטמעה של טכנולוגיות מתקדמות בפרויקטים תחבורתיים בישראל ומיצובה כמוקד ידע וחדשנות.

ד. המשך פעילות פרויקטלית ענפה ופיתוח תשתיות תחבורה, תוך התמחות במרחב העירוני מטרופוליני.

ה. פיתוח ארגוני של החברה והתאמתה, בכלל ההיבטים, לצרכים בהווה ולאתגרי העתיד, תוך תיקוף המבנה הארגוני שלה וקידום התמחות והתמקצעות עובדיה ומנהליה.

בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, התגבשה ההבנה שעל מנת לפתור את בעיית הצפיפות בכבישים נדרשות חלופות לרכב הפרטי. אנו בנתיבי איילון, מעניקים קשת של פתרונות תחבורה מתקדמים כדי שמשתמשי הדרך יוכלו להתנייד בכל דרך שיבחרו.

מגוון החלופות לשימוש ברכב הפרטי שאנו מקדמים בימים אלה, נועדו לספק פתרון כולל של רשת תחבורתית מקיפה ומשולבת עבור הציבור הרחב: מערך של נתיבי תחבורה ציבורית, נתיבים מהירים, שבילי אופניים בינעירוניים, ייעול התנועה וניהול הביקושים בשעות עומס.

אחד מהפתרונות אשר יקודמו על ידנו בשנה הקרובה, אשר מבטא אולי יותר מכול את תפיסת ההפעלה של החברה, הוא המרכז לניהול התנועה המטרופוליני-המנת"ם. מרכז חדשני שישלב תשתיות תקשורת וטכנולוגיה מתקדמות ויהיה זרוע ביצוע מרכזית של משרד התחבורה לניהול תנועה בטוחה ומהירה במטרופולין תל-אביב.

פרויקט נוסף שיקודם על ידנו הוא תוכנית האב התחבורתית הראשונה מסוגה למטרופולין באר שבע, אשר תכלול הקמת רשת הסעת ההמונים בעלות של מיליארדי שקלים, תוך שדרוג מערך התחבורה הציבורית במטרופולין.

אציין בהקשר זה פתרון קצה נוסף, אשר עתיד לתרום רבות לתחבורה הציבורית בישראל – מיזם מסופי האוטובוסים שמקודם על ידנו בהובלת משרד התחבורה לתכנון, הקמה, שיפוץ ואחזקה מסופים חדשים, לטובת הנגשת התחבורה הציבורית לכלל משתמשי הדרך.

זאת ועוד, לקראת סוף 2020, נבחרה חברת נתיבי איילון לקלוט פרויקטים משמעותיים בעיר חיפה. הרחבת פעילותנו לאזור הצפון, מהווה עליית מדרגה נוספת בהתפתחות נתיבי איילון מחברה מקומית (תל-אביב וגוש דן) לארצית. הפרויקטים עליהם אנו אמונים בצפון ובדרום הארץ מתכתבים במדויק עם החזון והאסטרטגיה של החברה.

לסיום, חשוב לציין את מנוע הצמיחה העיקרי שלנו- עובדי ועובדות החברה. לתרומתם לעשייה השוטפת, גם בימי המשבר, כמו גם לתכנון ומימוש עתידי – אין תחליף. יחד נביא את 'נתיבי איילון' להישגים; יחד ניצור קשת של פתרונות תחבורה מתקדמים כדי שמשתמשי הדרך יוכלו להתנייד בכל דרך שיבחרו.

בברכה,
איתמר בן מאיר
מנכ"ל חברת נתיבי איילון