מרכז הבקרה של נתיבי איילון

פה לרשותכם 8541*

נתיבי איילון- כביש 20

 

  • בכל יום חול עוברים בנתיבי איילון בממוצע כ- 850 אלף כלי רכב.
    נתיבי איילון משמשים כדרך מטרופולינית מהירה עבור מיליוני תושבי מטרופולין תל-אביב וגוש דן.

 

  • דרך נתיבי איילון היא מהדרכים הטובות בישראל.
    הדרך נבנתה בסטנדרטים הגבוהים ביותר ונהנית מתחזוקה ופיקוח ברמה גבוהה. הדרך בנויה כדרך מהירה פרברית בת 3-5 נתיבים לכל כיוון, ממחלף הרצליה בצפון עד מחלף קיבוץ גלויות במזרח ומחלף חולות בדרום.

 

  • בינואר 2000 החלה לפעול מערכת בקרת התנועה בקטע המרכזי בנתיבי איילון. המערכת היא הראשונה מסוגה בארץ. המערכת תוכננה ונבנתה בסיוע חברות מנוסות ומובילות בתחום, מחו"ל ומישראל. מערכות כאלה מותקנות ברוב הכבישים המהירים בארה"ב, אירופה ויפן.

 

  • כיום, ישנה פריסה מלאה של מצלמות לאורך כל נתיבי איילון המכסות את כלל הכביש.

 

.

מרכז הבקרה של נתיבי איילון:

מערכת בקרת תנועה

חדר הבקרה עובד 24/7 ומטפל במעל ל-4000 אירועים בשנה.

השימוש כיום בדרך איילון מתקרב לניצולת המקסימלית, ירידה בקיבולת של הכביש עלולה להביא לירידה חדה במהירות עד לעצירת התנועה. תאונה או הפרעה בנתיב אחד יכולה להפחית מידית את הקיבולת של הכביש כולו ביותר מ- 50% ולכן תפקידו העיקרי של מרכז הבקרה הינו איתור, טיפול ופינוי מהיר של הפרעות בדרך (תאונות, רכבים תקועים וכו'). תגובה ופינוי מהירים של גורמי ההפרעה מפחיתים את שיבושי התנועה ואת הסיכוי לתאונה. בנוסף, זיהוי מהיר של תאונות מקצר את זמני ההגעה של שירותי החירום ומסייע בהצלת חיים.

בקרת נתיבים

למען בטיחות הנהגים מוצבים לאורך איילון תמרורים אלקטרונים מעל נתיבי הנסיעה מודיעים על סגירת נתיבים עקב עבודות או אירועים בדרך, הצבת התמרורים מעלה את רמת הבטיחות בכביש ומאפשרת החלפת נתיב נוחה ובטוחה.

בשעות העומס, התמרורים האלקטרוניים מספקים לנהג התרעה מוקדמת על פקקים ומפגעים הנמצאים לפניו, מאפשרים הפחתת מהירות הדרגתית ומקטינים את הסיכוי לתאונה.

המערכת מחשבת את מהירות הנסיעה האופטימלית שתביא לניצול מירבי של הדרך ("החלקת תנועה") ומציגה אותה על גבי התמרורים האלקטרוניים. ההכוונה תורמת לניצול מיטבי של הדרך ומונעת שינויים חדים במהירות הנסיעה שעלולים לגרום לתאונות.

 

תיאומים ושיתופי פעולה

חדר הבקרה עובד בשיתוף פעולה מול גורמים רבים כגון משטרת ישראל, מגן דוד אדום, נתיבי ישראל ,עיריית ת"א, הנתיב המהיר, כביש 431, חב' חשמל ,רכבת ישראל, חברת נת"ע ומוקדים עירוניים נוספים לצורך החלפת מידע ותיאום פעולות הבקרה.

 

תיאום רמזורים

שיתוף פעולה עם מרכז בקרת הרמזורים של עיריית תל אביב מסייע בהפחתת תורים מצטברים ביציאות מהדרך, שעלולים לגרום לחסימת נתיבים בדרך.

 

הפצת מידע

מרכז הבקרה מפיץ מידע אמין ומעודכן על מצב התנועה באמצעות שילוט אלקטרוני, רדיו ובאתר האינטרנט. בנוסף, המרכז משתף פעולה לצורך הפצת המידע עם ערוצי הטלוויזיה השונים, Waze וחברות תקשורת. המידע מאפשר לנהג לבחור מסלול מיטבי שיקצר את זמן הנסיעה ככל האפשר.

 

.

מערכת בקרת התנועה של נתיבי איילון - איך זה עובד?

מערכת בקרת התנועה בנתיבי איילון פועלת 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה. המערכת משלבת אמצעים לאיסוף נתונים הכוללים גלאי כביש ומצלמות, מרכז בקרה מאויש, מערכת הפצת מידע ורשת תקשורת מתקדמת.

המערכת כוללת מערכות ממוחשבות מתקדמות, בשליטה של צוות מפעילים מנוסה המחליט על דרך הפעולה ההולמת לכל מצב. להלן פירוט מרכיבי המערכת:

 

מרכז הבקרה

מרכז הבקרה הוא לב המערכת, הכולל את כל האמצעים הדרושים לניהול התנועה. כל עמדת מפעיל מצוידת במסוף של המחשב המרכזי, פיקוד מצלמות, מכשירי טלפון וקשר. קיר ווידאו המציג את התמונות המתקבלות מהמצלמות ומפה אלקטרונית ועליה הנתונים המתקבלים בזמן אמת ממערכת איסוף הנתונים.

עם קבלת התרעה על אירוע חריג הופך מרכז הבקרה לחדר מבצעים, המקושר ישירות למוקדי חירום (משטרה, מד"א, כיבוי אש) ולמרכזי בקרה נוספים. המפעיל נעזר במצלמות לבדיקת אופי האירוע ובמידת הצורך מפעיל את השלטים והתמרורים המוצבים בדרך ומזעיק את הגורמים המתאימים המטפלים באירוע וזאת על מנת למנוע מצב של עיכובים או חסימות בכביש.

 

רשת תקשורת

רשת התקשורת מקשרת בין מערכת איסוף המידע בדרך למרכז הבקרה. הרשת מבוססת על טכנולוגיית  Ethernet וכוללת רשת סיבים אופטיים.

 

מערכת איסוף נתונים

60 תחנות גלאים אוספות מידע מכ- 500 גלאים אלקטרוניים Loop Detectors)) המוטמנים לרוחב הכביש במרווחים של כ- 500 מ' ומספקים מידע שוטף על מאפייני התנועה: נפח תנועה, מהירות נסיעה, סוגי כלי הרכב וצפיפותם. הנתונים מדווחים כל 5 דקות ומעובדים במחשב המרכזי, המזהה שינויים בזרימת התנועה ומתריע עליהם.

 

מצלמות בקרה

קרוב ל-50  מצלמות טלוויזיה במעגל סגור מוצבות בנקודות מפתח ומספקות כיסוי מלא של הפעילות בדרך. המפעיל שולט במצלמה ויכול לעקוב אחר מצב התנועה ולנהל אירועים חריגים עד לפינוי הדרך. המצלמות מיועדות לבקרת תנועה בלבד ואינן משמשות לצורכי אכיפת חוק.

 

שלטי הודעות מתחלפות

שלטים אלקטרוניים מוצבים בגשרי השילוט ומאפשרים הצגת הודעות טקסט הנשלחות ממרכז הבקרה. המידע מתייחס למצב התנועה בהמשך הדרך ומאפשר לנהג לבחור מסלול נסיעה חליפי.

 

תמרורים מתחלפים

גשרי שילוט מיוחדים מוצבים לאורך הדרך ועליהם תמרורים אלקטרוניים הנשלטים על ידי מרכז הבקרה.
כל תמרור מתייחס לנתיב הנסיעה שמתחתיו ומאפשר הצגת מהירות הנסיעה המותרת בנתיב, אזהרה מפני עומסי תנועה, סגירת נתיב והנחיה למעבר מנתיב לנתיב. התמרורים אושרו ע"י משרד התחבורה ומחייבים את הנהג כמו תמרורים רגילים.

 

"מערכת מומחה"

מערכת מומחה ייחודית במרכז הבקרה מפענחת את המידע המתקבל מהגלאים, מבחינה בין מצבי התנועה, עוקבת אחר התפתחותם וממליצה למפעיל על אסטרטגיית פעולה, כולל פירוט הודעות ותמרורים שיש להציג במערכת השילוט. ההחלטה אם לאשר את התכנית או לשנותה נתונה בידי המפעיל.

 

מערכת הפצת מידע

נוסף על דיווח מיידי למשתמשי הדרך מופץ מידע מעודכן על מצב התנועה לתחנות הרדיו ולערוצים נוספים. מידע על שיבושים צפויים עקב עבודות מופץ מראש לתקשורת. מרכז הבקרה מתעדכן ומחליף מידע עם מרכזי הבקרה של המשטרה ונתיבי ישראל ועם מרכז בקרת הרמזורים של עיריית תל אביב.

 

 

דוח בקרה - נתיבי איילון 2018

דוח בקרה - נתיבי איילון 2019

דוח בקרה - נתיבי איילון 2020